Strategi perniagaan pusat membeli belah






Artikel Oleh: Irfan Khairi
Dalam usaha kita menjimatkan wang, pusat membeli belah pula beruaha untuk menggalakkan kita berbelanja. Berbagai cara diakukan oleh pusat memebeli belah dalam menarik pengguna berbelanja- sering kali berlebihan pada barangan yang tidak diperlukan.

Untuk menjimatkan wang, sebagai pengguna, ada baiknya untuk kita ketahui serba sedikit psikologi perniagaan yang digunakan di pusat membeli belah...

shopping_bags.jpg

Bila kita masuk pusat membeli belah, berbagai-bagai psikologi perniagaan digunakan untuk menarik pembeli. Dari harga, muzik yang dimainkan, lokasi produk telah dirancang dengan rapi untuk menarik emosi pembeli untuk membuat belian. Perasan tak anda antara psikologi perniagaan termasuk...


  • Produk-produk yang kecil seperti gula-gula, majalah, diletakkan disebelah kanan kaunter bayaran- hanya kerana kebanyakan antara kita cenderung menggunakan tangan kanan. Lokasi produk2 kecil ini di kaunter memudahkan kita membelinya dengan tidak fikir panjang dan terus mencapainya- penambahan belian kecil RM2 dari seorang pelanggan boleh menjadi RM2juta untuk setiap pelanggan di semua cawangan pasaraya!
  • Muzik-muzik yang dimainkan seringkali muzik berunsur gembira dan popular untuk menaikkan mood pelawat supaya turut bergembira. Bila pelawat gembira, maka lebih mudah dan banyak belian dilakukan! Begitu juga dengan gambar-gambar orang/keluarga gembira digunakan di sekeliling pasaraya- menarik psikologi orang untuk turut gembira.
  • Harga produk sering kali tidak dibulatkan ke jumlah puluh terdekat supaya nampak murah seperti - RM29.90 dan bukan RM30.00. Ini menggalakkan belian .

0 comments:

Catat Ulasan

Promosi Ramadhan

MininiagaPotato Spring, Spring Potato, Twist Potato, Tornado Potato, Spiral Potato, Kentang Spring - KentangSpring.comTwisto.my