Biar kecil asalkan berhasil : jimatkan modal permulaan perniagaan.

  
Artikel dari Irfan Khairi (Jutawan Internet)


Dalam memulakan perniagaan, tak perlu bermegah sangat - tak perlu semuanya hebat dan besar. Memulakan perniagaan memerlukan banyak modal pusingan. Modal permulaan adalah hanya untuk permulaan.
Ada perniagaan yang bermula terus dengan membeli kereta mewah, pejabat hebat & class, banggunan boleh tahan ;) dan juga perbelanjan-perbelanjaan awal yang amat tinggi.
Dalam memulakan perniagaan, fikirkan modal pusingan. Ada banyak lagi modal yang perlu dikeluarkan dalam perniagaan dan kalau semuanya di salurkan pada modal permulaan, pastinya nanti akan tersangkut perniagaan di tengah jalan.

 Fikirkan cara menjimat kos-kos permulaan. Fikirkan untuk meminimakan "overhead". Berjimat cermat dalam memulakan perniagaan dan menjalankan perniagaan.


Bila perniagaan hebat, baru dapatkan kereta hebat & pejabat hebat! (tu pun kalau perlu)
Terlalu banyak perniagaan yang saya lihat berbelanja besar ketika permulaan, cuma sehingga tidak memikirkan running cost dan overhead. Perniagaan terpaksa ditutup. Jauhkan dari anda ok!

0 comments:

Catat Ulasan

Promosi Ramadhan

MininiagaPotato Spring, Spring Potato, Twist Potato, Tornado Potato, Spiral Potato, Kentang Spring - KentangSpring.comTwisto.my